Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/pouke.org/verujem/Sources/Load.php(183) : runtime-created function on line 3
Istorija Rock muzike u Srbiji "Novi Talas"

Аутор Тема: Istorija Rock muzike u Srbiji "Novi Talas"  (Прочитано 5256 пута)

0 чланова и 1 гост прегледају ову тему.

Ван мреже draganz

  • Шта рећи?
  • ******
  • Поруке: 5140
  • Гласај: +0/-0
    • Погледај профил
Istorija Rock muzike u Srbiji "Novi Talas"
« послато: Септембар 05, 2008, 02:41:23 поподне »
Totalna razlika između tzv. novog talasa i dotadasnje rock muzike kod nas bili su definitivno tekstovi i drugaciji tonovi rock'n'roll-a koje su mlade demo grupe proizvodile. Vreme novog talasa pred sobom je imalo masu tabua koje je trebalo rušiti, u jednoj nasilnoj komunističkoj tvorevini, koja će se vremenom i raspasti. Motiv takve vrste muzike se može oslikati u nazivima pesama poput "Svi marš na pleš", ili "Zamisli život u ritmu muzike za ples". Ipak, po svojim tekstovima su prvi put pokazali posle Drugog svetskog rata da i omladina ima svoj politički stav koji je krenula prikazivati kroz svoje tekstove. Setimo se samo jednog od slogana tog vremena:
"Muzika koja nema reči - to je muzika bez reči i stava"



Sa druge strane je postojao jedan drugi vid otpora nazvan "Novi primitivizam". To je bio jedini autentični odgovor na novi talas koji je počinjao početkom osamdesetih. Oni su doživljavali punk energetski, a ne estetski. Ti ljudi su odrasli na nekoj drugoj muzici tipa Džoni Štulić, Buldožer, Film ili Teškoj industriji, a prezirali su Bjelo Dugme i Indexe.


1981. godina označava početak beogradskog novog talasa jer tada izlazi album "Paket aranžman" - kompilacija pesama grupa Šarla, Idola i Električnog orgazma. Te godine svoju karijeru započinje i Šarla sa albumom "Bistriji ili tuplji čovek biva kad...".

"Bio je to način života, druženja i izraza u okviru tog druženja. Živiš to što radiš, i obratno."
 Zasigurno je novi talas predstavljao pretnju tadašnjem komunizmu jer su se pojavili neki kreativni "klinci" koji su kroz svoje pesme širili energiju i terali ljude da razmišljaju u nekom drugom pravcu. U igru zvanu "Novi talas" bezglavo se uključuju brojni mladi Jugosloveni muzičkog i novinarskog znanja i iskustva. Poveden je krstaški boj protiv "nevernika" - "rokera starog kova". Ti isti "rokeri" smatraju, u nekim svojim detaljnijim analizama, da je upravo "revolucionarna" 1981.godina otvorila vrata nadirućem folku, bosanskom rocku i ostaloj šund muzici, koja će kasnije gotovo uništiti domaći rock. Ipak, Vlada Divljan, jedan od vođa ovog pokreta, na celokupni taj deo muzičke istorije ovog prostora može da kaže:


"Kada danas govorimo o vremenu novog talasa čini mi se jako važnim sagledavanje kompletne situacije i vremena koje je prethodilo osamdesetim, a u kojima smo odrastali i formirali se kao ličnosti. Puno toga je bitno drugačije nego danas. Čini mi se da smo imali više razloga za optimizam. Već je postojala tradicija disidentstva u tadašnjoj Jugoslaviji, i sve skupa je uticalo na pojavu nekakvog zdravog otpora."
I da li da se zapitamo gde je i kako završio taj prvi muzički otpor na ovim prostorima? Od te 1981. godine, zvuk se nepovratno promenio, ali “Idoli” su se raspali, i policija se sve više interesovala za celu tu beogradsku scenu, a neki su već bili dokrajčeni “horsom” ili su pakovali kofere za inostranstvo spremni za pranje suda i rad na parkingu. I tada se još smatralo da samo odlazak "preko" donosi bolju budućnost. Upozoravamo da se u to vreme jedna država raspadala, nacionalizam je gubio svaku nit. Umrli su Milan, Srle Panker, VD, Bezideja, Cavke,Pecar, Gera... Neki drugi su probali da prošire svoju karijeru na inostranstvo, i ne može se reći da su uspeli, sem par pojedinaca. Ipak, da li možemo da tvrdimo kako je logičan nastavak tzv. novog talasa možda hip hop muzika? Jedan novi vid otpora, izražen kroz stavove u političkim tekstovima, nastao baš onda kada je tada popularna muzička kultura izrazito slabila? Takodje, pojavljuje se i novi imidž Discipline kičme, pojavljuje se i Rambo Amadeus, ali možda i tvorci hip hop pokreta kod nas, grupa Budweiser (ne računajući već spominjane Master Scratch). Uglavnom, taj novi talalas je srušio neke muzičke tabue koji su vladali kod nas, napravili paniku u komunističkom društvu, otvorilo našu muzičku scenu prema zapadu i na najbolji način (ili lošiji) iskoristila svoj uticaj na omladinu. Idealna prilika je bila da ga nasledi jedan novi talas, koji je uveliko nastajao u svetu - hip hop.


 




http://www.radivizija.com/preview/borba-protiv-socijalisti-kih-tabua-istorija-hh-kulture-u-srbiji-2-deo

Ван мреже draganz

  • Шта рећи?
  • ******
  • Поруке: 5140
  • Гласај: +0/-0
    • Погледај профил
Re: Istorija Rock muzike u Srbiji "Novi Talas"
« Одговор #1 послато: Септембар 05, 2008, 02:53:13 поподне »
   
 Knjiga "Moj zivot je novi val" Branka Kostelnika, koja sadrzi intervjue sa 19 istaknutih predstavnika "novog talasa" u muzici na prostoru bivse Jugoslavije 80-ih godina, medju kojima i sa clanovima "Sarla akrobate", "Idola", "Ekatarine Velike", "Elektricnog orgazma" i "Partibrejkersa", objavljena je u izdanju zagrebacke izdavacke kuce "Fraktura".


Muzicar i muzicki kriticar Kostelnik objavio je u toj knjizi razgovore koje je tokom protekle tri godine vodio s najvaznijim ucesnicima "novog talasa", medju kojima su i clanovi grupa "Pankrti", "Azra", "Paraf", "Prljavo kazaliste", "Termiti", "Pekinska patka", "Film", "Haustor", "Lacni Franc", "Lajbah" i "Videoseks".

O jednom od najvaznijih muzickih pokreta u bivsoj Jugoslaviji govore Gregor Tomc i Petar Lovsin iz "Pankrta", Boris Lajner iz "Azre", Valter Kocijancic, Zdrave Cabrijan i Vim Cola iz "Parafa", Jasenko Houra i Davorin Bogovic iz "Prljavog kazalista", Predrag Kraljevic iz "Termita" i Nebojsa Conkic Conta iz "Pekinske patke".

Videnje "novog talasa" dali su i Jura Stublic iz "Filma", Darko Rundek iz "Haustora", Zoran Predin iz "Lacnog Franca", Dusan Kojic Koja iz "Sarla akrobate" i "Discipline kicme", Vlada Divljan iz "Idola", Srdjan Gojkovic Gile iz "Orgazma", pokojna Margita Stefanovic Magi iz "Ekatarine Velike", Zoran Kostic Cane iz "Partibrejkersa" i Anja Rupel i Iztok Turk iz "Videoseksa".

Osim razgovora s muzicarima, knjiga sadrzi i fotografije cuvenih fotografa iz 80-ih godina, poput Ivana Posaveca, Andrije Zelmanovica, Mija Vesovica, Drazena Kalenica i Marija Kristofica, kao i mnoge fotografije iz privatnih zbirki muzicara koje su prvi put objavljene.

Knjiga razgovora s prvoborcima "novog talasa", koji danas zive sirom sveta - od Kanade, preko Beca, Londona, Pariza i Beograda do Ljubljane, vazan je dokument vremena, koji govori i o jednom proslom, ali i o danasnjem vremenu kada se "novi talas" ponovo poceo otkrivati, saopstila je izdavacka kuca "Fraktura".

Kostelnik je, spremajuci vecinu razgovora upravo za tu knjigu, uspeo da iz sagovornika izvuce najbolje, skrivene tajne, manje poznate detalje iz njihovih karijera, kako je sve nastalo i pokrenulo se, a mnogi legendarni, mada vec gotovo sasvim zaboravljeni muzicari, po prvi put nakon mnogo godina progovaraju o svojim karijerama, navela je "Fraktura".

Kostelnik, rodjen u Osijeku 1961. godine, poceo je da obajvljuje u "Glasu Slavonije" 1978. godine, a 80-ih godina bio je saradnik studija Hrvatske radio-televizije u Osijeku.

Urednik kulture i glavni i odgovorni urednik omladinskog lista "Ten" bio je od 1985. do 1990. godine, a od 90-ih objavljuje kritike, razgovore s muzicarima i recenzije u mnogim hrvatskim medijima.

Magistrirao je sociologiju kulture na Univerzitetu u Ljubljani. Osnivac je i vodja art rok grupe "Roderik", koja je 90-ih bila poznata pod imenom "Roderik novi" (Roderick novy), a saradnik je i Enciklopedije hrvatske pop i rok muzike. Trenutno radi u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu.
 

 
« Последња измена: Септембар 05, 2008, 02:57:40 поподне draganz »

Ван мреже павла

  • Искусан
  • ****
  • Поруке: 431
  • Гласај: +0/-0
  • Пол: Жена
    • Погледај профил
Re: Istorija Rock muzike u Srbiji "Novi Talas"
« Одговор #2 послато: Септембар 05, 2008, 05:30:26 поподне »
Kao da je bilo nekad - EKV Tribute - Misko Plavi, Fedja Franklin i Slobodan Trkulja - Anestezija

http://www.box.net/shared/ljmg98v3au
« Последња измена: Септембар 05, 2008, 05:34:26 поподне павла »

Ван мреже draganz

  • Шта рећи?
  • ******
  • Поруке: 5140
  • Гласај: +0/-0
    • Погледај профил
Re: Istorija Rock muzike u Srbiji "Novi Talas"
« Одговор #3 послато: Септембар 05, 2008, 06:55:46 поподне »
...bravo Pavla, mnogo dobra muzika  ;)




O Milanu Mladenoviću




--------------------------------------------------------------------------------

Milan Mladenović rođen je 21. septembra 1958. godine u Zagrebu. Otac Spasa, oficir JNA, rodom je iz Kruševca, a majka Danica (rođ. Puharić) iz Makarske. Do svoje šeste godine Milan je živeo u Zagrebu, a zatim se preselio u Sarajevo, za koje je rekao:

„Sarajevo je verovatno mračno uticalo na mene. Bio sam strašno ratoboran, istinoljubiv, mali, ovolicki, i stalno sam se tukao sa starijima od sebe. Oni su me, naravno, mlatili i tako sam ja dolazio kući krvav, plačući, i to je trajalo tih šest, sedam godina koliko sam živeo tamo... Bio sam klinac sa naočarima i nosio tango-gitaru ispod miške. Odlazio sam na časove kod čuvenog Gari Garinče. Od njega sam naučio neke akorde. Posle sam se preselio u Beograd (1970). Stalno sam svirao, pravio neke pesmice. A onda, kad sam upoznao Gagija, nastalo je Limunovo drvo...”

Krajem sedamdesetih, trojica gitarista: Dragomir-Gagi Mihailović i dva Milana (Stefanović i Mladenović) osnivaju rok-grupu Limunovo drvo; priključuju im se Goran Kovinčić i Dušan Dejanović-Džindžer (bubnjevi), koga kasnije zamenjuju Ivan Vdović-Vd, tada učenik trećeg razreda gimnazije. Svirali su na gitarijadama u Žarkovu i Železniku, u Bloku 45 (tzv. „ROK BLOK”), u Domu omladine, a održali su i dva samostalna koncerta u SKC-u. Poznatije numere Limunovog drveta bile su: „Da li se sećate?”, „Sedmi krug”, „Oko moje glave”, „Limunovo drvo”, „Ne veruj” i „Gubitak”...

Aprila 1980. u SKC-u, kao predgrupa Pankrtima, prvi put se pojavio Šarlo Akrobata, u sastavu: Milan i Gagi (gitare), Dušan Kojić-Koja (bas) i Ivan Vdović-Vd (bubnjevi). Posle tog koncerta u bendu ostaju Milan, Koja i Vd. 1981. godine izlazi album „Paket aranžman” - manifest beogradskog novog talasa, kompilacija pesama kultnih rokenrol grupa: Šarla, Idola i Električnog orgazma. Iste godine izlazi i solo album Šarla „Bistriji ili tuplji čovek biva kad...”.  Po broju svirki bili su među najaktivnijim muzičarima u Beogradu...

Šarlo Akrobata, avangardni skup trojice mladih, talentovanih i nestašnih muzičara punih pozitivne energije, je ne samo doneo promenu u način razmišljanja o muzici, već je udahnuo duh 80-tih u celu Jugoslovensku kulturnu scenu.

Kao što to samo ponekad biva, Šarlo je postigao brz, do tada nezapamćen uspeh, a njihove pesme, i melodije i tekstovi, muzički spotovi vrlo brzo su poplavili kompletan Jugoslovenski medijski prostor.

Zajedno sa vršnjacima Električnim Orgazmom i Idolima, Šarlo Akrobata je doneo Novi Talas, na Beogradsku, i vrlo brzo Jugoslovensku muzicku i umetnicku scenu. Iako sam sastav nije postojao dugo, njihova ostvarenja su ostala veoma popularna u toku celih osamdesetih, a danas njihova muzika se sa pravom smatra obaveznom lektirom.


 EKV - Hronologija
 
1982.
 Milan i Koja se razilaze. Koja stvara grupu Disciplina kičme, a Milan, sa Gagijem i Vdom, Katarinu II. Sastavu se priključuju Margita-Magi Stefanović (klavijature) i Bojan Pečar (bas). Prvi koncert Katarine II bio je krajem 1982. u SKC-u, sa Partibrejkersima i U škripcu.
 
1984.
 Izlazi album „Katarina II”; iz grupe odlaze Gagi i Vd, za bubnjevima je Ivan Fece Firči. Grupa menja ime u Ekatarina Velika - EKV.
 
1985.
 Album „Ekatarina Velika”.
 
1986.
 Album „S vetrom uz lice”. Umesto Firčija,za bubnjevima je Ivan Ranković.
 
1987.
 Izlazi „19LIVE86”, album snimljen na koncertu u Zagrebu. Grupi se priključuje bubnjar Srđan-Žika Todorović (ex-Disciplina Kičme). Izlazi album „Ljubav”.
 
1989.
 Album „Samo par godina za nas”. Bojan Pečar odlazi u London i svira za grupu "Mission". Umesto njega svira Dragiša Uskoković Ćima,a za bubnjevima je Marko Milivojević (ex-Partibrejkers).
 
1991.
 Sedmi album EKV: „Dum dum”.
 
1993.
 Poslednji album: „Neko nas posmatra”.
 

Detaljnu EKV hronologiju možete da pogledate u sekciji KOMENTARI.



U proleće 1992., nekoliko vodećih beogradskih rok-muzičara: Milan, Cane, Gile, Švaba, Anton, Čavke, Borko i Jovec, stvaraju grupu Rimtutituki i snimaju pesmu „Slušaj vamo”, s ključnim refrenom „Mir, brate, mir”. Singl je objavio B-92. Više o tome saznaćete u sekciji PROJEKTI.

U proleće 1994. Milan odlazi u Brazil, gde zajedno sa Mitrom Subotićem-Subom snima poslednju ploču: „Angel's Breath”. Po Milanovim rečima, „to je neka vrsta psihodeličnog samba-roka s balkanskim uticajem”. Više o ovom projektu pogledajte u sekciji PROJEKTI.

Milan Mladenović umro je 5. novembra 1994. godine u Beogradu od raka pankreasa.




--------------------------------------------------------------------------------

IN MEMORIAM

"U subotu 5. Novembra u Beogradu umro je Milan Mladenović i to ne od SIDE već od raka pankreasa koji ga je samleo za nešto više od tri meseca. Bili smo dobri drugari, učenici XI Beogradske gimnazije, osnivači "Limunovog drveta" i "Katarine II", studenti Filološkog fakulteta u Beogradu, muzičari i sve ostalo što vole mladi. Razgovarao sam sa njim pre dve nedelje i on je bio u dobrom raspoloženju, ako je za utehu, ali neke stvari su jednostavno, iznad ljudskih moći...Neka mu je slava i hvala..."

Dragomir "Gagi" Mihailović, San Francisco, USA. (Novembar 1994.)

http://www.youtube.com/watch?v=hsVLuqRW5P4&feature=related






 
« Последња измена: Септембар 05, 2008, 07:03:21 поподне draganz »

Ван мреже draganz

  • Шта рећи?
  • ******
  • Поруке: 5140
  • Гласај: +0/-0
    • Погледај профил
Re: Istorija Rock muzike u Srbiji "Novi Talas"
« Одговор #4 послато: Септембар 05, 2008, 07:08:39 поподне »
...rest in peace +



Margita Magi Stefanović (1. april 1959 — 18. septembar 2002) je srpska muzičarka, najpoznatija kao klavijaturistkinja beogradske rok grupe „Ekatarina Velika“.



http://www.youtube.com/watch?v=Cl6NQituI1k


Rođena je kao jedinica u porodici beogradskog pozorišnog i TV-reditelja Slavoljuba Stefanovića-Ravasija. Srednju muzičku školu završava u klasi sa Ivom Pogorelićem sa kojim uzima privatne časove kod ruskog profesora Timikina. Kao apsolutni sluhista i uz Pogorelića najtalentovanija u klasi dobija ponudu za nastavak školovanja na moskovskom konzervatorijumu. Ponudu odbija i u Beogradu upisuje arhitekturu koju uspešno završava 1982. Kao student osvoja treću nagradu na međunarodnom konkursu u Japanu za rad na temu uređenja crnogorskog sela Reževići. Istovremeno važi za jednog od najtalentovanijih klasičnih pijanista.

Prekretnicu u njenoj muzičkoj orijentaciji predstavlja prisustvovanje koncertu tek formiranog benda Milana Mladenovića Katarina II u sali bioskopa „Topčiderska zvezda“. Prvog maja 1982. upoznaje članove grupe Električni orgazam, a kroz druženje sa njima i Milana Mladenovića. Mladenović je, fasciniran njenim talentom i voljom za istraživanjem, poziva da se pridruži grupi, te kupuje sintesajzer na kojem Stefanovićeva vežba. Nakon povratka sa tromesečnog puta po Južnoj Americi Margita Stefanović postaje stalni član sastava.

„Katarina II“ 1985. menja ime u „Ekatarina Velika“ i deluje sve do 1994. godine. Tokom tog perioda Margita Stefanović komponuje i muziku za pozorište (predstave „Klasni neprijatelj“, „Tri sestre“, „S one strane duge“ i „Majka hrabrost“) i televiziju (drama „Plavi, plavi“), radi kao producent („Karlovi Vari“) i gostuje na albumima mnogih jugoslovenskih grupa („Bejbi Kejt“, Elvis J. Kurtović, „Van Gog“, „Babe“). Godine 1985. pojavljuje se u filmu Gorana Markovića „Tajvanska kanasta“ u ulozi sestre glavnog junaka. U filmu se pojavljuje i „EKV“ izvodeći pesmu „Tatu“.

Posle raspada „Ekatarine Velike“ nastavlja da se bavi muzikom. Sa nekoliko beogradskih muzičara krajem 1994. osniva bend Kurajberi koji uglavnom izvodi obrade stranih i domaćih hitova po beogradskim klubovima. Godine 1995. osniva bend „EQV“ sa muzičarem Vladimirom Stojićem i izdaje CD „Ti si sav moj bol“ (nazvan po pesmi „Ekatarine Velike“) za bečku muzičku kuću „Coop Arts & Crafts Unlimited“. Na CD-u se nalazi i tehno obrada istoimene pesme. U tom periodu nastavlja da gostuje i na albumima i koncertima jugoslovenskih bendova i povremeno svira sa sastavima „Glisersi“, „Zion banda“ i „Direktori“.

Krajem 90-tih njena muzička aktivnost slabi. Godine 2002. komponuje muziku za predstavu beogradske rediteljke Hajdane Baletić „Kaput mrtvog čoveka“ što je njeno poslednje muzičko delo.

Margita Stefanović je umrla 18. septembra 2002. u beogradskom Centru za smeštaj beskućnika. Uzrok smrti nije poznat, ali se pretpostavlja da je umrla od posledica dugogodišnjeg intravenoznog konzumiranja droge.

Pre nje su umrli Ivan Vdović (1992), Milan Mladenović (1994) i Bojan Pečar (1998).


 
« Последња измена: Септембар 05, 2008, 07:11:12 поподне draganz »

Ван мреже Danijela

  • Ветеран
  • *****
  • Поруке: 1127
  • Гласај: +0/-0
  • Пол: Жена
    • Погледај профил
Re: Istorija Rock muzike u Srbiji "Novi Talas"
« Одговор #5 послато: Септембар 06, 2008, 09:48:49 пре подне »
Pre nje su umrli Ivan Vdović (1992), Milan Mladenović (1994) i Bojan Pečar (1998).

Ивица Видовић.
Мени је свих њих страшно жао, трагични ликови... а невероватно талентовани.
"Знате, за начин на који размишљате и то износите пред друге, у животу сносите последице. И најмање зрно разлике може бити опасно по вас." - Коста Бунушевац

Ван мреже Dragi

  • Шта рећи?
  • ******
  • Поруке: 8111
  • Гласај: +0/-0
    • Погледај профил
    • Имејл
Re: Istorija Rock muzike u Srbiji "Novi Talas"
« Одговор #6 послато: Септембар 06, 2008, 10:33:27 пре подне »
Nešto kao klub 27..?

http://en.wikipedia.org/wiki/27_Club

Interesantna stvar, 27 i zBogom...
Milost i istina neka te ne ostavlja; priveži ih sebi na grlo, upiši ih na ploči srca svojega!

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38